Casinoblogg

Varför lilla Sverige är så hett i casinovärlden?

Jag har många gånger funderat på hur det kommer sig att internationella spelföretag vill vara med och strida om sin marknadsandel i Sverige. Sverige? Vi må vara ett stort land men vi är ju bara drygt 8 miljoner invånare. Finns det verkligen en sådan stor marknad? Spelbolag spenderar miljontals kronor på tv reklam, utomhusreklam, radio, digitala kampanjer mm. Hur kommer det sig att just svenskar är så spelbenägna? I dagens blogg tänkte jag spekulera lite om detta och visa lite relevant statistik från bla. Lotteriinspektionen. Kanske vi kan komma fram till en slutsats…

Så här beskriver Lotteriinspektionen sig själva på sin hemsida: www.lotteriinspektionen.se
Lotteriinspektionen är den myndighet som ska säkerställa att lotterier, kasinospel och annan spelverksamhet i Sverige utövas lagligt, säkert och tillförlitligt. Vi bevakar konsumenternas intressen och ska även medverka till att minska riskerna för de sociala skadeverkningar som spelande kan medföra.

Spelbolag betalar enorma mängder för marknadsföring i Sverige

Detta kommer kanske inte som en chock. Men hur mycket avsätter de stora spelföretagen egentligen för marknadsföring? Dagensmedia.se har presenterat statistik för spelbolagens annonskostnader under januari-september 2018. Statistiken visar att spelbolagen avsatt ca 30% mer på marknadsföring i år jämfört med förra året och att de totalt köpt mediautrymme för 5,1 miljarder kronor under de första 9 månaderna 2018. Utöver det tillkommer säkerligen flera miljoner till mediabyråer, reklambyråer och produktionsbolag. Inte dåligt, eller hur?

Vi kan sen läsa på Lotteriinspektionens hemsida att hälften av allt spel om pengar sker på internet. Bara under årets första kvartal omsatte spel på internet 2,8 miljarder kronor, efter utbetalda vinster. Jämfört med motsvarande kvartal 2017 ökade omsättningen på internet med drygt 16 procent, medan den landbaserade omsättningen minskade med 8 procent. Svenska Spels andel för spel på internet

ökade från 21,7 procent till 23,4 procent. Övriga aktörer tappade marknadsandelar, om än bara marginellt. Totalt omsatte hela spelmarknaden 5,63 miljarder, efter utbetalda vinster och detta bara under 1:a kvartalet 2018!

En liten slutsats är då att köpt mediautrymme för 9 månader = 5,1 miljarder kronor Omsättningen för 3 månader = 5,63 miljarder kronor = Tja spelbolagen tjänar en hel del på oss spelälskare ?

Det land som spelar mest i världen är dock Australien

Australien är det land i världen där man spenderar i särklass mest på spel sett till omsättning per person. I snitt spelade den vuxna befolkningen i Australien bort nära 9 000 kronor per person under år 2016. Därefter följde Singapore, Irland och vårt grannland Finland hamnade som nummer fyra. I ett nordiskt perspektiv spelade man mest i Finland (4) följt av Norge (9), Sverige (12) och Danmark (14). Som diagrammet visar spenderade alltså svenskar under 2016, 2 708 kr per person i snitt. Jag har inte hittat jämförbar statistik för 2018 men det skrivs om att svensken numera i snitt spelar för över 7000 kr per år.

Flera skillnader i mäns och kvinnors spelvanor

Mäns och kvinnors spelvanor är rätt lika i stort men det finns en del skillnader. Av de som spelar om pengar anger dubbelt så många män att de spelar någon eller ett par gånger i veckan. För män är det viktigare med hög vinstandel och bra odds medan för kvinnor är det mer underhållningsaspekten som värderas högst. Män tycker i högre grad att spelbolagens överskott bör gå tillbaka till idrotten medan kvinnor anser att överskottet bör gå till välgörenhet/hjälporganisationer/miljöorganisationer.

Kvinnor och män föredrar olika spel

Män spelar i betydligt större omfattning än kvinnor på sportspel, men fler män än kvinnor spelar också på många andra spelformer. Mer än tre gånger så många män som kvinnor spelar exempelvis poker. Fler män spelar också på nummerspel, trav och galopp och kasino. Ungefär lika många män och kvinnor spelar på bingo och lotterier.

Man kan ju bara spekulera men personligen har väder ett väldigt stort inflytande. Vilket spel jag väljer att lägga min tid på beror mycket på vilket humör jag är på och mitt humör avspeglas ganska direkt efter vad det är för väder ute. En sak är dock säker. Varje gång jag spelar tänds en gnista och jag kan drömma mig bort i en annan värld. Men om det är vädret som gör svenskarna så spelbenägna, hur förklarar vi då att Australiensarna spelar mest? Vad tror ni?

Må så gott mina vänner och spela lugnt!